E-sport, który w oczach opinii publicznej był początkowo uważany za nierentowne prowadzenie interesów, stopniowo zyskał oficjalne miejsce jako nowa gałąź gospodarcza, stając się modnym i wymarzonym pragnieniem zawodowym coraz większej liczby młodych ludzi. Jednak większość złudzeń młodych ludzi co do profesjonalnego e-sportu opiera się na ich jednostronnym postrzeganiu branży. Oczekuje się, że edukacja e-sportowa stanie się dla wszystkich oknem na ustalenie prawidłowych wartości e-gamingu. Kształcenie zawodowe z pewnością stanie się ważną częścią łańcucha ekologicznego branży e-sportu, a zawód i standaryzacja to doskonałe talenty to podstawa tego systemu i fundament zapewniający witalność branży e-sportowej.
Czy potrafisz wygrać mistrzostwa, cieszyć się wysoką pensją, być rozpoznawalnym i zdobywać szczyty, jeśli dobrze grasz w gry?
Nie ma wątpliwości, że nośnikiem e-sportu są gry wideo. Ale czy uważanie, że jest się dobrym graczem wystarczy, aby zostać profesjonalnym graczem e-sportowym? Odpowiedź brzmi oczywiście nie. W rzeczywistości wielu młodych ludzi wycofuje się po tym, jak naprawdę zetknęli się z tym super fajnym nowym zawodem.
Niespodziewany choć częsty przedwczesny koniec kariery e-sportowej.
Podstawowym założeniem branży e-sportu jest odkrycie i wyszkolenie nowych talentów na profesjonalnych graczy e-sportowych, a jednocześnie umożliwienie udzielenia wsparcia tym, którzy lubią gry, poprzez profesjonalne doradztwo. W ostatnich latach każda instytucja szkoleniowa rekrutowała każdego roku około 50 stażystów w wieku od 14 do 18 lat. Jednak talenty i ciężka praca profesjonalnych e-sportowców są niezbędne. Ostatecznie nieliczni, którzy potrafią się wyróżnić, są rzadkością. Po profesjonalnym treningu drużynowym, który zapewniają kluby e-sportowe, coraz więcej dzieci realizowało ideę przekształcania gamingu w zawód.
Chociaż e-sport to bardziej nowy zawód niż rozrywka, tak naprawdę nie chodzi tylko o granie. Zostanie profesjonalnym graczem e-sportowym nie tylko wymaga talentu, który różni się od zwykłych ludzi, ale także akceptacja żmudnego szkolenia dzień po dniu przez kilka dobrych lat. Kursy szkoleniowe symulują scenariusze profesjonalnych rozgrywek. Codziennie od 9:00 do 17:00 zostają opracowane różne plany, w zależności od poziomu zaawansowania dziecka. Trening o wysokiej intensywności znacznie ogranicza rozrywkę podczas gry, a wielu dzieciom trudno jest wytrwać, a nawet jeśli wytrwają, końcowa ocena predyspozycji do zostania zawodowym graczem, może pozostać daleka od oczekiwań kursanta.
Większość złudzeń młodych ludzi co do profesjonalnego e-sportu opiera się na ich jednostronnym zrozumieniu branży i przeświadczeniu że jest to tylko forma rozrywki a nie praca wymagająca wielu wyrzeczeń. W zawodowym e-sporcie dochody poszczególnych zawodników zależny jest prezentowanego poziomu sportowego, jak również platformy na której zawodnik startuje. Zmiana obranej gry na której prowadzone jest wieloletnie szkolenie na inną, jest prawie niemożliwe, zwłaszcza w rozgrywkach piłkarskich, w których jest bardzo wysoki poziom konkurencji. Po przejściu na e-sportową emeryturę przestrzeń transformacji zawodowej jest bardzo mała. Ponieważ oznacza to praktycznie utratę stabilnego dochodu, większość byłych zawodników planuje zrobić mały interes z przyjaciółmi, aby związać koniec z końcem.
Jest to branża w której można bardzo szybko wypaść z obiegu, a zasady przetrwania są bardzo okrutne. W dodatku zdecydowana większość profesjonalnych graczy ma mierne dochody, a złoty okres zawodowy jest bardzo krótki, dlatego w większości e-sportowcy to młodzież. Powiązane badania pokazują, że 54% e-sportowców jest w wieku od 16 do 22 lat, a 26% e-sportowców w wieku od 23 do 30 lat. Z drugiej strony 58% praktykujących e-sport pracuje od 1 do 3 lat, a 30% praktykujących e-sport od 3 do 5 lat.
E-sport jako zawód konfrontacji intelektualnej ma bardzo wysokie wymagania dotyczące zdolności myślenia uczestników, zdolności reakcji, zdolności koordynacji umysł-oko-kończyny i siły woli. Rozwój branży e-sportowej stał się nie do powstrzymania. W dzisiejszych czasach znaczenie e-sportu przewyższyło modę na videoblogi i stał się jednym z głównych filarów przemysłu rozrywkowego. Szybki rozwój branży postawił również wyższe wymagania dotyczące długości i jakości szkolenia zawodników. Tymczasem osoby z branży zgadzają się, że obecnie największe zapotrzebowanie jest głównie na talenty związane z obsługą klubów, takie jak trenerzy, menedżerowie, analitycy danych na poziomie szkolenia klubowego oraz zarządzanie marką na poziomie rynkowym. Oznacza to, że kształcenie zawodowe z pewnością stanie się ważną częścią łańcucha ekologicznego branży e-sportowej, a zawód i standaryzacja są podstawą doskonalenia systemu talentów i zapewnienia przetrwania branży e-sportowej.
Warto przeczytać
Porady dla osób uczących się tańca
4 dyscypliny sportowe o których mało kto słyszał
Jak nie złamać diety w weekend?